VISIT PORI TESTAA: Joutsijärvi - Kulhan laavu

Visit Pori testaa
Joutsijävi
Kulha
Reitti sopii nuorille ja aikuisille luonnon ystäville.

Reitin nimi ja pituus

Reitti on pieni pätkä Joutsijärven (27 km) retkeilyreitistä. Reitin pituus Silokalliolta Kulhan laavulle ja takaisin samaa reittiä on n. 8 km.

Sen voi tehdä myös ns. ympyräreittinä, jolloin Kulhan laavulta pitkospuista pitkin yli Kulhansuon aina Kulhantielle asti. Kulhantietä (metsätie) matkaa on n. 3 km takaisin lähtöpisteeseen.

Reitin lähtöpaikka

Kulhan laavulle lähtevän paikan löytää laittamalla esimerkiksi Google Mapsiin osoitteeksi Kulhantie, Ulvila.

Porista Tampereen suuntaan Kullaalle on matkaa n. 25 km. Kullaalta käännytään tieltä (nro11) vasemmalle Laviantielle (257). Tietä ajetaan noin 5 km kunnes vasemmalle opaste Silokallion leirikeskus. Silokalliontietä ajetaan vajaa 2 km Silokalliontien ja Kulhantien risteykseen. Kulhantietä (metsätie) voi ajaa vielä muutama sata metriä.

Luontopolun lähtöpaikan tunnistaa puisesta opastetolpasta, jossa lukee Kakkuri 9,5 km, Rekitaipaleenjärvi 0,2 km ja Silokallio 0,5 km.

Pysäköinti

Auton voi pysäköidä Silokalliontien ja Kulhantien risteykseen metsän reunaan tai ajaa opastolpalle, josta vielä 200 metriä eteenpäin Rekitaipaleenjärven levennykselle.

Esteettömyys

Kulhan laavulle johtava reitti ei ole esteetön.

Rekitaipaleenjärven reitti (autoparkin oikealla puolella) n. 1,1 km on hyvin kuljettavissa esim. rattaiden kanssa. Reitti kulkee Rekitaipaleenjärven takaa takaisin Silokalliontielle. Grillauspaikka on. Jos jätit autosi Rekitaipaleen järven levennykslle tulee sinne, polun päättymisen jälkeen, käveltävää matkaa n. 600 m.

Reitin maasto

Reitin alussa kapeaa metsätietä pitkin noin 500 m aina järven rantaan asti. Tästä punaisilla ympyrämerkeillä (Joutsijärven retkeilyreittitunnus) merkittyä reittiä pitkin. Alussa ja lopussa pitkospuuta mutta pääasiassa reitti on metsäistä kivikko -ja juurakkopolkua. Korkeuserojakin on.  Välillä reitillä saattaa olla kaatuneita puita. Polulta voi poiketa ihailemaan Joutsijärveä kivisiltä rannoilta tai astua metsään marja-aikaan poimimaan marjoja, sieniä sieniaikaan ja aina voi kuunnella luontoa sekä metsän hiljaisuutta.

Huom! Puolivälissä reittiä opastetolppa, jossa Hiivaniemen laavu vasemmalle ja Kakkuri oikealle - jatka Kaakkurin suuntaan.

Onko reitillä grillipaikkaa/kotaa/lintutornia?

Reitillä ei ole nuotiopaikkaa ennen Kulhan laavua (4 km), jollei poikkea puolivälissä Hiivaniemen laavulle. ( reittipoikkeama +  1 km/suunta)

Kenelle reitti sopii

Reitti sopii nuorille ja aikuisille. Muista laittaa hyvät vaellukseen sopivat jalkineet.

Parasta reitissä

Reitti seuraa järvenrantaa lähes koko matkan. Toisella puolella järvi, toisella vaihteleva metsämaasto. Kulhan laavu on aivan rannassa. Rannassa vielä laituri, josta voi kesällä lähteä vaikka uimaan. Laavun lisäksi alueella on puuvaja, ruokapöytä penkkeineen ja viehättävä maakellari. Paikalla voi vaikka yöpyä.

Muuta

Reitti kulkee suomalaisessa metsämaastossa, jossa koivikko ja havumetsä vaihtelevat.  Kulhan laavu on tosi kivalla paikalla järven rannassa (huom! laituri vielä kunnostamatta talven jäljiltä). Kesällä varmasti  tunnelma kohdillaan. Kulhanlaavulta Kulhantielle kulkeva pitkospuuväylä ylitse Kulhansuon tarjoaa mielenkiintoista suomaisemaa.

Huom! Vaihtoehto:  Kulhantietä n. 3 km autolla. Vasemmalle metsäpolku ja ylitse Kulhansuon suoraan laavulle. Näin kävelymatkaa tulee vain n. 1 km/suunta.