Porin kaupunki pilotoi chat- ja bottipalvelua verkkosivuillaan

Chatbotti-sovellus aukeaa pori.fi- sekä visitpori.fi-sivustoilla tiistaina 9. helmikuuta. Chatin ja botin palvelut yhdistävä sovellus auttaa verkossa asioivia kuntalaisia sekä matkailijoita usein kysyttyjen kysymysten osalta.

Toukokuuhun 2021 saakka kestävän pilotin tarkoituksena on testata botin sekä chat-palvelun ominaisuuksia ja vaikutuksia pori.fi- sekä visitpori.fi-sivustoilla ja kaupungin asiakaspalvelussa. Pilotti on osa kaupungin toimitilahankkeen asiakaspalvelun kehittämistä.

– Kyseessä on niin sanotun menubotin sekä chat-palvelun yhdistelmä. Botissa ei siis ole tekoälyä, vaan sovellus ohjaa asiakasta antamalla eri vaihtoehtoja tiedon löytymiseen nettisivuilta. Olemme kartoittaneet, mitä kuntalaiset etsivät eniten verkkosivuiltamme ja kysyvät Porinan sekä Visit Porin asiakaspalveluista. Botti auttaa näiden asioiden löytämisessä verkkosivuilta ja tarvittaessa ohjaa livechatin puolelle, jossa asiakasta palvelee oikea ihminen, sanoo projektipäällikkö Marianne Keskimäki.

Chatin asiakaspalvelijoina toimivat Porinan, laskutuksen sekä Visit Porin henkilöstö. Pilotti toteutetaan yhteistyössä Lekane Oy:n kanssa. Sovellus ei tällä hetkellä toimi Safari-selaimella (esim. Iphonen käyttämä selain), mutta vikaa korjataan parhaillaan.

Chat